fredag 17 september 2010

Shutter Island (2010)



När farsan tipsade mig om Shutter Island så hade jag ingen aning om att den skulle vara så pass bra som den var. Shutter Island är om man ska lägga den i ett fack, någon slags korsning av Deckare, Thriller, Drama och Skräck. Det är även en sådan film som man inte kan missa något av. Gå till exempel inte på toaletten under filmens gång utan att pausa för då kommer du inte fatta något alls när du kommer tillbaks.

Den är mycket smart genomtänkt och har ett slut som ingen kunnat gissa på (Ja, slutet är ännu värre en slutet i The Mist). Filmen är väldigt mörk och har en slags Stanely Kubrick/The Shining-känsla enligt mig.

HANDLING: 2 Poliser anländer med båt till en ö, där mycket farliga och grovt psykiskt sjuka sitter bakom lås och bom. Väl där så börjar de snart märka att allt inte alls är som det ska...

Jag ska inte avslöja mer. Se den!

4 av 5 möjliga poäng!

//Wilke

2 kommentarer:

Daniel från Piteå sa...

På något sätt så kändes slutet som en besvikelse för mig. Men det gav ju som en speciell effekt när det var så oväntat

Wilke sa...

haha precis! Jag tyckte slutet var överaskande, och det är alltid något positivt i mina ögon :)