söndag 14 februari 2021

Braindead (1992)


När jag startade den här bloggen så var jag inte bra på att skriva. Recensionerna var spretiga och hade ingen röd tråd. Därför valde jag att radera massor med recensioner, och återvända till filmerna senare för att ge dem en rättvisare recension. Dags för en revisit på Braindead. 

Braindead, eller Dead Alive, som den också är känd som ibland, är en skräck-komedi regisserad av Peter Jackson, långt innan han skulle bli känd för "Sagan om Ringen". I rollerna syns bland annat Stuart Devenie (Jack of All Trades), Jed Brophy (för mig känd som orken som vill äta upp Mary & Pipin i Sagan om Ringen) och Timothy Balme. 

Handling: Lionel har det inte lätt. Hans mamma blir biten av en råttapa och förvandlas till en zombie. Hon biter en sjuksköterska, en präst, och snart är hela huset fullt med zombies. Vad ska Lionel ta sig till?

När jag var tonåring var Braindead en av mina absoluta favoritfilmer. Nu är det minst 10 år sedan jag såg den senast, och håller den då fortfarande? Jo, det gör ju faktiskt det. Braindead är en fantastisk blandning av roliga oneliners, riktigt grötiga effekter och slap stick-humor. En av de blodigaste och grötigaste filmerna som finns där ute, den som är lätt äcklad bör undvika denna blodiga skrattfest. 

4/5

//Wilke

Inga kommentarer: