onsdag 4 maj 2022

Blood and Black Lace (1964)

På 1970-talet så populariserades den italienska filmgenren "Giallo". En Giallo beskrivs bäst som en italiensk deckare som innehåller mycket våldsamma scener. "Blood and Black Lace" av Mario Bava (Black Sabbath, Black Sunday) är en av filmerna som kickade igång genren. 

Handling: En skola för modeller anfalls av en mördare. Vem är mördaren och vad är hens motiv?

Jag vet att "Blood and Black Lace" är en viktig film, den har inspirerat hela vågen av giallofilmer som följde i dens fotspår, Dario Argento's Suspiria, rent färgmässigt, och till och med filmer som Scream. Men jag måste tyvärr svära i kyrkan och säga att jag inte är så imponerad. Jag listade ut vem mördaren var redan i filmens början, och jag tycker helt ärligt att många av de filmer som "Blood and Black Lace" inspirerade är bättre än filmen själv. 

2,5/5

//Wilke

Inga kommentarer: