torsdag 7 juli 2022

The Babadook (2014)


Jag konsumerar inte så mycket ny film, och när jag väl tar tag i nya filmer så är de ofta inte längre nya. The Babadook var väldigt hypad när den kom, och nu har jag tillslut sett den. 

För regi står Jennifer Kent (The Nightingale) och i rollerna syns bland annat Essie Davis (Assassins Creed).

Handling: En ensamstående mamma kämpar för att få vardagen att gå ihop. En dag hittar hennes jobbiga barn en bok i bokhyllan som inte stått där förut. Boken handlar om monstret "The Babadook" som förmodligen finns på riktigt och tänker döda dem båda. 

Jag håller med om att boken och monstret är snyggt gjorda. Monstret ser ut som något som skulle kunna komma från Tim Burtons tidiga filmer. "The Babadook" är en bra halvpsykologisk monsterfilm, men jag tycker inte att den var något mästerverk. 

3/5

//Wilke

Inga kommentarer: