söndag 7 augusti 2022

Firestarter (1984)


Firestarter, eller Eldfödd som den heter i Sverige, är en science fiction-rysare från 1984 regisserad av Mark L. Lester (Commando, Class of 1984). Eldfödd bygger på boken med samma namn av Stephen King. I rollerna syns en hel drös med kända skådespelare, där ibland Drew Barrymore (Scream), David Keith (Behind Enemy Lines), Louise Fletcher (för mig känd som den tyranniske sjuksköterskan i Gökboet) och George C. Scott (som jag minns som General Turgidson i Dr Strangelove). 

Handling: En man deltog i ett medicinskt experiment för många år sedan och fick efter det telepatiska krafter. Hans dotter har ännu starkare förmågor och får saker att börja brinna när hon tappar humöret. De är nu jagade av den FBI-liknande organisationen "The Shop" som i klassisk US-amerikansk anda vill använda flickan som ett vapen. Ska de komma undan?

Eldfödd följer boken troget, så handlingen är riktigt bra. Jag förstår att man inte kan ha med allt när man ska göra film av en bok, men jag måste ändå klaga på att det ibland känns som att handlingen flyter på för snabbt. Det som utspelar sig under veckor eller månader i boken känns som någon timme i filmen. Det är mitt enda klagomål. 

4/5

//Wilke

Inga kommentarer: