söndag 5 maj 2024

2001: A Space Odyssey (1968)


2001: A Space Odyssey är en science fiction-drama från 1968 regisserad av Stanley Kubrick (The Shining, A Clockwork Orange). I rollerna syns bland annat Keir Dullea (Black Christmas).

Handling: Vi får följa ett gäng astronauter på en rymdstation i framtiden. Filmen är typ uppdelad i olika kapitel, med olika handlingar. 

Jag vet att 2001: A Space Odyssey är en väldigt hyllad film. Den innehåller extremt snygga specialeffekter, som för sin tid måste ha varit helt otroliga. Dock tycker inte jag att storslagna specialeffekter gör en hel film, och i mitt tycke så har 2001: A Space Odyssey för lite handling. Jag gillade delen om den onda datorn, som på ett sätt faktiskt förutspår det potentiellt farliga med A.I. Jag är där emot inte något fan av massa psykadeliskt hokus pokus. Bra, men inte helt min kopp av te. 

3/5

//Wilke

Inga kommentarer: