söndag 30 juni 2024

Dracula (1979)


Dracula-filmatiseringar har kommit att bli ett favoritämne för mig. Dracula från 1979 är regisserad av John Badham (Saturday Night Fever, WarGames). I rollerna syns bland annat Donald Pleasence (Dr Loomis i Halloween-filmerna), Laurence Olivier (Marathon Man, Clash of the Titans) och som Dracula själv ser vi Frank Langella (The Ninth Gate, Frost/Nixon). 

Handling: 1913 så reser vampyren Greve Dracula till England för att suga blod och skapa kaos. 

Dracula från 1979 tar sig många friheter från boken, men samtidigt visar den en del scener från boken som andra filmer brukar ignorera. Den största skillnaden från boken är att Dracula från 1979 utspelar sig 1913 istället för på 1800-talet. Det finns tydligen två versioner av filmen, en färggladare, och en där alla färger tonats ner mycket. Jag såg den där färgerna tonats ner. 

Det jag gillade med filmen var att den kändes tidlös, den skulle, om man bortser från några föråldrade specialeffekter, lika gärna kunnat vara filmad 2005 som 1979. Scenografin är fantastisk och andas Hammer och Donald Pleasence briljerar i rollen som Seward. Det jag inte gillade var Frank Langella som Dracula, jag vet inte vad det är, men han passar inte in i rollen. En annan sak jag inte gillade var slutet. Dracula från 1979 var sevärd och har sina stunder, men når inte hela vägen fram. 

3,5/5

//Wilke

Inga kommentarer: