tisdag 30 november 2010

Batman (1989)

Då var det dags för min favorit av alla Batmanfilmer. Batman från 1989 är den första filmen i den serie filmer jag brukar kalla för "90-talsbatman". För regi står Tim Burton (Ed Wood, Edward Scissorhands) och i rollerna syns bland annat Jack Nicholson (The Shining, Gökboet), Michael Keaton (Beetlejuice, White Noise), Kim Basinger (Final Call) och Tracey Walter (Conan The Destroyer, Repo Man). 

Handling: Batmans föräldrar mördades av Jokern, och nu är Jokern ute efter Batman. 

Det här är i min mening den bästa batmanfilmen. Jag föredrar 90-talsbatman fram för de batmanfilmer som kommit sedan 2000-talet. Jack Nicholson är det bästa med den här filmen, och han gör i mitt tycke en skådespelarinsats i samma lika som hans roller i The Shining och Gökboet. Jag har i vanliga fall till och med svårt för filmer om Superhjältar, men Batman från 1989 är riktigt bra.

4/5

//Wilke

Inga kommentarer: