söndag 28 november 2010

Friday The 13th (2009)



Våren 2009 var jag på sverigepremiären av Friday the 13th i Stockholm. Om ni går långt bak i inläggshistorien här på Skrattar och Spyr så kommer ni kunna läsa om hur jag stod utanför den lokala videoaffären på morgonen för att sedan få beskedet att släppet av filmen skjutits upp när den skulle släppas på DVD. Samt mina anti-tankar om filmen (innan jag sett den) om att det skulle vara ett desperat försök att tjäna pengar. Dock var det då och jag har idag en annan uppfattning! Och jag glömde helt bort att recensera rullen också (förutom en liten notis i halloween-fredag-den-13e-special-inlägget i höstas). Så nu kära läsare, kommer recensionen av remaken på Friday the 13th ca 2 år för sent!

Remaken på Fredag den 13e visar respekt för föregångarna. Vi får se Jasons mamma (lånat från del 1), att Jason har en säck över huvudet (lånat från del 2) samt hur han finner sin hockeymask och snabbt börjar slakta lättklädda tonåringar (resten av serien). Det känns kul hur de lyckas göra en modern version av de gamla klassikerna. Dock så går det alldeles för snabbt i början. Jag vill se mer av Jason som liten och hans mor!

HANDLING: Ett gäng gräsrökande ungdomar drar in i skogen och ska tälta, men som ni alla vet så får ingen tälta i Jasons skog. En av dessa ungdomars bror tar motorcykeln och ska ge sig ut för att leta efter henne, han träffar ett annat gäng ungdomar som festar i en lyxkåk nära skogen där hasch-tomtarna försvann i. De börjar snoka runt och våran favorit-drunknade-super-zombie-massmördare Jason Voorhees löper bärsärk i vanlig ordning!

Ett minus är att själva prologen är runt 30 minuter. Ett plus är att dödsscenerna är riktigt kreativa.

I betyg blir det en välförtjänt 3 av 5.

//Wilke

Inga kommentarer: