måndag 3 oktober 2011

Frostbiten (2006)


Frostbiten, även känd som "Frostbite" eller "Frostbitten" utomlands, är en svensk vampyr-skräck-komedi från 2006. För regi står Anders Banke (Polisstyrka X7). I rollerna syns bland annat Carl-Åke Eriksson (Luftslottet som Sprängdes), Grete Havnesköld (Lotta i Lotta på Bråkmakargatan), Nour El-Refai (Ballar av Stål) och Mikael Tornving (Parlamentet, Johan Falk osv). 

Handling: Polarmörkret faller över en liten stad i Norrbotten och vampyrerna kan härja fritt tills solen går upp. Det vill säga om en hel månad...

Det enda minuset med Frostbiten är vissa skådespelares insatser som stundvis är riktigt kassa. Annars är det en spännande film, men intressanta miljöer och bra effekter. Mer svensk vampyrfilm, tack!

3,5/5

//Wilke

2 kommentarer:

Daniel från Piteå sa...

Jag minns jag såg den här med en tjej för flera år sen, Den borde varit mycket ny då. Jag gillade faktiskt hela grejen med norra sverige, för jag känner igen den tysta stämningen och det känns som att vampyrer passar in i det kalla och otroligt mörka klimatet. Men den var ju också väldigt diskutabel på många sätt... Har alltid varit en film som jag inte riktigt vet om jag gillar eller ogillar.. Lite som att något kan vara fult och snyggt på samma gång.

Wilke sa...

Jo jag förstår! Väldigt svårt att bedömma filmen :P