onsdag 9 mars 2016

Ash vs Evil Dead (2015)


När det var spikat att Sam Raimi skulle återvända med en uppföljare på de gamla Evil Dead-filmerna så var förväntningarna höga. När man sen fick reda på att det handlade om en hel tv-serie och inte en film så blev man sjukt nyfiken på hur det skulle bli. Ännu bättre blev det när Bruce Campbell som spelat hjälten i filmerna återvänder som den arroganta anti-hjälten Ash. Jag längtade ihjäl mig, och besviken blev jag verkligen inte!

Jag var rädd för att Ash vs Evil Dead skulle följa den hemska skräckfilms-trenden med att animera allt blod och all gore. De använder sig av animering i viss mån men överlag så är effekterna i sann DIY-anda med fejkblod och fejkinälver som flyger åt alla håll och kanter.

Det är svårt att sammanfatta handlingen på en hel tv-serie utan att spoila något, men grunden i Ash vs Evil Dead är att Onskan åter vaknar till liv. Ash ger sig iväg med sina två jobbarkompisar från varuhuset där han jobbar för att driva tillbaka diverse demoner och så kallade Deadites tillbaka till avgrunden. Dock så är han förföljd av en polis och en demonjägare som tror att det är Ash som släpper lös ondskan avsiktligt.

Helt perfekt. Satan så jag längtar tills nästa säsong!

5 av 5 möjliga poäng!

//Wilke

Inga kommentarer: