lördag 4 november 2017

Leatherface (2017)



Leatherface är den åttonde filmen i ordningen om Kannibalfamiljen i Texas. I rollerna syns bland annat Stephen Dorff (The Gate), Lili Taylor (The Conjuring), Sam Coleman (Game of Thrones) och Christopher Adamson (Pirates of the Caribbean).

Innan vi ger oss på den här filmen vill jag snabbt ge min syn på alla de föregående filmerna. Originalet av Tobe Hooper tillhör en av mina absoluta favoritfilmer och är ett mästerverk. Uppföljaren, också den av Tobe Hooper, är en skräckkomedi som parodierar originalet. Den tredje filmen som också heter "Leatherface" var en påkostad actionversion av originalet, sämre än de två tidigare medans den fjärde filmen från 1994 "The next generation" var en B-film rätt igenom. 

En förvirrande sak som bör nämnas är att familjen heter Sawyer i de gamla filmerna, Hewitt i de nyare och sedan Sawyer igen. Vad detta beror på är omdiskuterat. 

I början på 2000-talet dök en remake och en så kallad prequell upp. Båda dessa fyllde ett underhållningsvärde enligt mig och är sevärda. För några år sedan kom "Texas Chainsaw" som jag inte gillade alls och recenserade inte heller för den delen. Vad tycker jag då om denna, åttonde del i filmserien om Kannibalfamiljen?

Första timmen känns inte som en Motorsågsmassakern-film. Snarare typ "Oh brother, where art thou?" fast med sadistiska psykopater. Den sista halvtimmen så rycker filmen upp sig, och när den är som bäst så tar den slut. 

Handling: 4 stycken intagna på ett mentalsjukhus kidnappar en sköterska och rymmer. En av dem är mannen som ska komma att bli Leatherface. En hämndlysten polis vars dotter blivit mördad av Familjen Sawyer är dom på spåren...

Bättre än "Texas Chainsaw 3D" men ingen superfilm.

2½ / 5 

//Wilke



Inga kommentarer: