söndag 26 april 2020

Köplust (1993)


Dags för ett kärt återseende! Det var säkert 15 år sedan jag såg Köplust, eller "Needful Things" som den heter på engelska. För regi står Fraser C Heston, som bara regisserade 2 filmer under sin karriär. I rollerna syns Max Von Sydow (Exorcisten, Vargtimmen), Ed Harris (Enemy at the Gates) och Don S Davis (för mig känd som Major Briggs i Twin Peaks). Köplust bygger på en berättelse av Stephen King.

Handling: En mystisk, psykopatisk man öppnar en ny butik i en liten stad. Stadens befolkning blir som besatta av affären vilket mannen utnyttjar för att vända dem mot varandra. Vem är denne man egentligen?

Jag vill minnas att jag inte uppskattade Köplust så mycket när jag såg den för 15 år sedan, men den var mycket bättre än vad jag mindes den som!

3/5

//Wilke

Inga kommentarer: