torsdag 3 december 2020

These are the Damned (1962)

These are the Damned, eller bara "The Damned", som den ibland heter, är en udda och originell science fiction från 1962. För regi står Joseph Losey (The Servant) och i rollerna syns bland annat Oliver Reed (Gladiator, The Devils, The Brood) och svensken Viveca Lindfors (Creepshow). 

Handling: En sliskig amerikan tar med en yngre engelsk tjej på en båttur. Tjejens kriminella bror och hans gäng är dem på spåren, men rätt var det är så finner sig dessa tre personer fångna på en mystisk forskningsstation på en ö. På forskningsstationen hålls barn fångna. Varför?

Jag gillade verkligen These are the Damned! Det är en originell film, med en handling jag inte sett tidigare. Jag gillar även musiken. Låten "Black Leather" sätter sig verkligen i huvudet på en. Spontant tänker jag lite på tv-serien "Lost" och "Vargtimmen" när jag ser These are the Damned. Den första kvarten av filmen måste även fungerat som inspiration till "A Clockwork Orange". Kul trivia är också att punkbandet The Damned har tagit sitt namn från den här filmen. En unik film!

4/5

//Wilke

Inga kommentarer: