lördag 12 juni 2021

The Fog (1980)


The Fog är en rysare från 1980 regisserad av en av mina favoritregissörer John Carpenter (Halloween, The Thing). I rollerna syns bland annat Jamie Lee Curtis (Halloween, Prom Night), Adrienne Barbeau (Flykten från New York, Creepshow) och Tom Atkins (Night of the Creeps). 

Handling: En litet samhälle vid havet drabbas av en mystisk, dödlig dimma. Vad är det egentligen som håller på att hända?

Jag har försökt att se The Fog en gång tidigare, men förmodligen var jag inte särskilt fokuserad den gången, då jag minns att jag tyckte att den var långsam. Den här gången fångades jag av filmen och tyckte den var riktigt bra. Jag gillar verkligen filmer med ett bra mysterium i, och The Fog är exakt en sådan film. Musiken är kanon och stämningen får mig att tänka på Twin Peaks stundtals med all dimma, granskog och en mistlur som dånar i bakgrunden. 

4/5

//Wilke

Inga kommentarer: