tisdag 9 november 2021

The Slayer (1982)


The Slayer är en skräckfilm från 1982 regisserad av J.S. Cardone. Enligt vissa källor så ska filmen fungerat som inspiration till "Nightmare on Elm Street", detta är dock omdiskuterat. 

Handling: Fyra personer ska spendera sin semester i ett sommarhus på en avlägsen ö. Dessvärre blir det ingen trevlig semester eftersom en demon är ute efter dem. 

Det finns både positiva och negativa saker att säga om The Slayer. Jag gillade platsen filmen utspelar sig på, en avlägsen ö är ett skrämmande koncept, jag gillade de kreativa dödsscenerna och jag gillade (stundtals) atmosfären i filmen. Det negativa med The Slayer var att man i princip aldrig fick se monstret mer än 1 minut i slutet på filmen. Jag gillade inte heller hur atmosfären ibland inte ledde till någonting spännande alls. Ett exempel: I en scen står en man och rakar sig, och spännande musik maler på i bakgrunden, helt plötsligt råkar han skära sig med rakhyveln och musiken blir obehaglig, sedan händer ingenting mer. Det var bara en man som råkade skära sig med rakhyveln. Trots detta, och ett dåligt slut som jag inte vill spoila, så var filmen ändå underhållande och stundvis spännande.

3/5

//Wilke

Inga kommentarer: