söndag 20 november 2022

Lost Highway (1997)


Dags för en så kallad "revisit" på Lost Highway som jag ursprungligen recenserade 2011. Lost Highway är en drama-rysar-thriller från 1997 regisserad av favoriten David Lynch (Twin Peaks, Wild at Heart). I rollerna syns bland annat Bill Pullman (Independence Day, Spaceballs), Patricia Arquette (Ed Wood), Henry Rollins (kändast som sångare i punkbandet Black Flag), Gary Busey (Point Break, Lethal Weapon) och Jack Nance (Erasorhead, Twin Peaks). 

Handling: Ett par börjar få mystiska kassettband skickade till sig, och rätt som det är så är de (eller inte?) inblandade i ett mord. En ung bilmekaniker blir kär i en tjej som är i ett förhållande med en maffiaboss.

Lost Highway är en konstnärlig, stämningsfull film som jag förstår mer av för varje gång jag ser den. Mycket lämnas öppet för tolkning. Jag gillar den starkt. Lost Highway är min favoritfilm av de filmer Lynch regisserade efter han var klar med Twin Peaks. 

4/5

//Wilke

Inga kommentarer: