fredag 12 januari 2024

Eraserhead (1977)


Dags för en så kallad "revisit". Eraserhead är en drama-rysare från 1977 regisserad av David Lynch (Twin Peaks, Lost Highway). I rollerna syns bland annat Jack Nance (för mig känd som Pete i Twin Peaks), Charlotte Stewart (Hotet Från Underjorden) och Jeanne Bates (Mullholland Dr.).

Handling: En man försöker att få sitt liv att fungera efter att hans flickvän fött en mystisk varelse. 

Eraserhead är en mycket atmosfärisk film. Jag gillar verkligen det industriella landskapet, och den drömlika känslan som präglar filmen. Det är 12 år sedan jag såg Eraserhead senast, och denna gång tyckte jag att filmen var mindre obehaglig. Det är intressant att se hur vissa element i från Eraserhead återkommer i flera av David Lynch filmer. 

Ett envist rykte säger att Eraserhead handlar om David Lynch rädsla för att bli pappa. Andra säger att filmen handlar om religion. Jag förstår båda teorierna men låter bli att själv spekulera. Eraserhead är en konstnärlig, mörk, atmosfärisk film. Ett mästerverk! 

5/5

//Wilke

Inga kommentarer: