lördag 14 oktober 2017

Count Dracula (1970)



Efter att ha lyssnat på podden Udda Ting med filmskaparen Henrik Möller så fick jag nys om en regissör jag inte lagt märke till förut. Jesus "Jess" Franco, en spansk filmskapare som klämde ur sig filmer som en skitnödig höna. Jess Franco filmade ofta 2-3 filmer samtidigt så tydligen ska kvaliten på hans filmer variera stort. Hur som helst så beslutade jag mig för att börja med en av hans mer påkostade filmer och eftersom jag är en stor Dracula-fantast så föll valet på Jess Francos Count Dracula.

I rollerna syns bland annat Herbert Lom som jag minns som Chief Inspector Dreyfuss i dom gamla Rosa Pantern-filmerna. Klaus Kinski som spelade Dracula i Werner Herzogs Nosferatu och som mörkrets furste ser vi Christopher Lee som spelat Dracula i 7 st Hammer-filmer också. Idag är dock Lee mest känd för sin roll som Sauroman i Sagan om Ringen.

Handling: Dracula sprider skräck i Transylvanien och köper sen ett gammalt hus i London och flyttar dit för att hitta nya offer. Den stora skillnaden med denna version är att Dracula blir yngre av människors blod. Dracula dödar alltså för att hålla sig ung.

Bra film! Men jag föredrar Dracula från 1931 eller Horror of Dracula från 1958.

3/5

//Wilke

Inga kommentarer: