onsdag 10 april 2019

Friday the 13th - Part 3 (1982)



Friday the 13th var min absoluta favoritfranchise som tonåring. Jag vet inte hur många gånger jag sett varje film. Men, det var ungefär 10 år sedan jag såg filmerna senast, och håller det jag som 17-åring älskade för den lite mer kräsne 27-åring jag är idag? Vi börjar med del 3!

För regi står Steve Miner (Titta vi spökar!, Halloween H20) som även regisserade tvåan. 

Handling: Ett gäng ungdomar ska semestra i en stuga nära Crystal Lake, sjön som hemsöks av den hockeymask-klädde seriemördaren och zombien Jason Voorhees. Som om inte det vore nog att få en seriemördare efter sig, så blir de även osams med en motorcykelgäng. 

Första halvan av filmen är full med så kallade "fake scares", alltså att man tror att någon ska bli mördad, men så är det bara en karaktär som larvar sig, den andra halvan av filmen är full med kreativa dödsscener. Jag gillar även scenen i slutet som är en hyllning till den första Friday the 13th-filmen. En av de starkare filmerna i serien. 

3/5

//Wilke


Inga kommentarer: