lördag 25 januari 2020

Murders in the Rue Morgue (1971)


Murders in the Rue Morgue är en dramarysare och remake från 1971 regisserad av Gordon Hessler (Scream and Scream Again, Cry of the Banshee). I huvudrollen syns Herbert Lom som jag minns bäst som Chief Inspector Dreyfus i Rosa Pantern-filmerna. Filmen är (mycket!) löst baserad på en berättelse av Edgar Allan Poe, och lånar minst lika mycket från "Phantom of the Opera". 

Handling: Någon mördar människor kring en teater och ett tivoli. Är det en skådespelare som alla tror är död eller kan det vara någon annan?

Murders in the Rue Morgue är påkostad, snyggt filmad och innehåller stundvis riktigt snyggt filmade scener. Problemet är handlingen som inte engagerar mig som tittare. Jag blir mer intresserad av tillbakablickarna och drömsekvenserna än vad jag blir av själva huvudhistorien, det räcker inte med att filmen är snygg. Jag föredrar klassikern med samma namn från 1930-talet framför den här versionen. 

2/5

//Wilke



Inga kommentarer: