söndag 13 september 2020

Scanners (1981)



Då är det dags att göra en så kallad "revisit" på Scanners. Scanners är en science fiction-rysare från 1981 regisserad av David Cronenberg (The Fly, Naked Lunch). I rollerna syns bland annat Jennifer O'Neill (The Reincarnation of Peter Proud), Stephen Lack (Dead Ringers), Lawrence Dane (Bride of Chucky) och Michael Ironside (Starship Troopers).

Handling: Scanners är människor med övernaturliga krafter. De kan läsa tankar och styra folks handlingar. En scanner med extraordinärt starka krafter måste stoppa en annan scanner som håller på att bygga upp en armé som han tänker ta makten med. 

Jag gillade Scanners när jag såg den för över 10 år sedan, och jag kan tycka att den faktiskt var ännu bättre nu när jag såg om den. Effekterna är extremt bra, och den klassiska scenen med det exploderande huvudet är bland det bästa jag sett i praktiska effekter. En av Cronenbergs bästa filmer. 

4/5

//Wilke

Inga kommentarer: