tisdag 24 augusti 2010

Ed Wood (1994)


Tim Burton gjorde en film om Ed Wood, mannen som kallats för världshistoriens sämsta regissör 1994. Jag tycker den är värd att nämna här på Skrattar och Spyr eftersom Ed Wood faktiskt var en skräck- och science fiction-regissör.

Burton lyckas göra en bra filmatisering av Woods liv och gärning trots att man numera vet att en del saker inte stämmer överens med verkligheten. Ett exempel är att skådespelaren Bela Lugosi porträtteras i filmen som om han har en stor konflikt med konkurrenten Boris Karloff, i själva verket hade de enorm respekt för varandra. 

Handlingen kretsar kring Ed Woods liv genom hans tre kändaste filmer, "Glenn or Glennda?", "Bride of the Monster" och "Plan 9 From Outer Space". Vänskapen med legenden Bela Lugosi, hans dåliga ekonomi och stormiga kärleksliv. 

En väldigt bra film. Tim Burtons bästa film. 

4 av 5 POÄNG

//Wilke

1 kommentar:

Daniel sa...

Tjenare Wilke. Jag såg den där Ed wood. Jag tyckte den var riktigt bra. Jag hade dock bara sett plan 9 from outer space före jag såg den, hade nog varit smartast om jag hade sett dom före.

Du angående bela så tänkte jag att det verkade så konstigt när han svor i filmen, tror det var för att jag inte förväntade mig att folk svor en massa på 50-talet.

//Piteå Daniel