söndag 16 juni 2019

Shivers (1975)


Shivers är en av David Cronenbergs (The Fly, Naked Lunch) första filmer. Cronenberg är en av mina absoluta favoritregissörer och jag har tänkt att jag ska beta av hela hans katalog. I rollerna syns bland annat Paul Hampton (Babylon 5) och Lynn Lowry (The Crazies). 

Handling: En parasit börjar ta över människor och förvandlar dem till sex-galna monster. En doktor är parasiterna på spåren, men ska han lyckas stoppa epidemin? 

I Shivers visar Cronenberg för första gången vad han går för. I den här filmen så la han grunden till den typen av filmer som skulle komma att bli hans signum. Det jag gillar med Cronenberg är att man i nästan alla hans filmer ser att det är just han som ligger bakom dem. Hans stil är oefterhärmlig. Shivers är en bra film, men det finns flera andra Cronenberg-filmer jag föredrar framför denna. 

3/5

//Wilke



Inga kommentarer: