söndag 16 juni 2019

Suspiria (2018)



Suspiria från 2018 är en remake på Dario Argentos klassiker med samma namn från 1977. Originalet är en av mina favoritfilmer, så när jag satte mig framför denna remake så var förväntningarna tämligen låga. För regi står Luca Guadagnino (Call me by your name) och i rollerna syns bland annat Cloe Grace Moretz (Let Me In) och Tilda Swinton (We need to talk about Kevin).

Handling: En tjej börjar på en anrik dansskola i Berlin på 1970-talet. Dock är det något som inte stämmer. Ett mörker vilar över skolan, och kan det möjligtvis vara så att det är svart magi som praktiseras där?

Det är otroligt svårt att göra en remake på en så älskad och hyllad film som Suspiria från 1977. Varför behövs det ens en remake på en film som redan är snudd på ett mästerverk? Remaken är inte alls lik originalet och filmen är i mitt tycke mestadels osammanhängande och tråkig. Visst, den är snyggt filmad och Tilda Swinton gör en fenomenal skådespelarinsats. Men jag kommer på mig själv med att vara mer intresserad av den historiska "side-storyn" om karaktären Dr Klemperer än vad jag är intresserad av filmens huvudstory. Filmen är även alldeles för lång och i slutändan så blir jag bara sugen på att se originalet igen istället, för den är så pass mycket bättre.

2½ / 5

//Wilke

Inga kommentarer: